44.  Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021

 Bazylika Mariacka w Gdańsku  2.07 - 27.08.2021, piątki godzina 20:15

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej to coroczne wydarzenie, które od ponad czterdziestu lat wpisane jest na mapę kulturalną Gdańska. Tego lata odbędzie się 44. edycja festiwalu, który rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 2 lipca 2021. Tradycyjnie koncerty odbywać się będą w każdy piątek
o 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku.

Dziesięć zaplanowanych koncertów festiwalowych to prawdziwa uczta dla melomanów. Zróżnicowany repertuar koncertów sprawi, że zarówno miłośnicy muzyki dawnej, wielbiciele klasyki, jak i entuzjaści współczesnych opracowań muzycznych odnajdą coś dla siebie. Podczas festiwalu zabrzmią przede wszystkim organy, których dźwięki będzie można podziwiać podczas każdego z dziesięciu koncertów. Grę na zabytkowym instrumencie w Bazylice Mariackiej zaprezentują znakomici polscy organiści. Wśród nich uznani muzycy z bogatym dorobkiem artystycznym oraz młodzi artyści dopiero rozpoczynający swoją karierę. Gościem specjalnym festiwalu jest dyrektor muzyczny w Katedrze św. Patryka w Nowym Jorku Prof. Jennifer Pascual.

Oprócz szerokiego grona instrumentalistów na uwagę zasługują dwa znakomite zespoły biorące udział w festiwalu. Chór 441 Hz pod dyrekcją Anny Wilczewskiej oraz Jing Luo zaprezentuje się na koncercie inauguracyjnym 2 lipca. Na koncercie specjalnym z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP 15 sierpnia o godzinie 20:30 (niedziela) wystąpi Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis od wielu lat pracujący pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego. Obie grupy wokalne są doskonale znane trójmiejskiej publiczności ze względu na liczne koncerty, zaangażowanie w życie kulturalne regionu, zagraniczne tournées i uznanie środowiska muzycznego na arenie międzynarodowej.

Repertuar tegorocznego festiwalu to nie tylko muzyka organowa i chóralna. 6 sierpnia wystąpi Tubicinatores Gedanenses – zespół składający się z muzyków grających na kopiach instrumentów historycznych. Są to cztery trąbki naturalne i kotły. Zespół swoją działalnością przybliża słuchaczom wspaniałą gdańską tradycję muzyczną Turmmusik, czyli koncertowanie z wież.

Repertuar 44. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej jak co roku będzie miał wspaniałą oprawę akustyczną. Wyjątkowe wnętrze Bazyliki Mariackiej zwanej „Koroną Gdańska” sprawi, że każdy koncert odbywający się w jej wnętrzu zaprezentuje pełne spektrum walorów muzycznych. Ogromna przestrzeń przejmująca rolę sali koncertowej pozwoli słuchaczom na głęboką kontemplację muzyki.

Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej przybiera nieco inną formę niż ta, do której zdążyli przyzwyczaić się jego sympatycy. Ze względu na sytuację związaną z pandemią COVID-19 oraz wieloma wytycznymi dotyczącymi organizacji wydarzeń kulturalnych, dobór wykonawców został ograniczony głównie do polskich artystów. Renoma zaproszonych muzyków oraz zaproponowany przez nich program są jednak najlepszą gwarancją poziomu i klasy festiwalu.

Koncert wieńczący 44. MFMOCHiK Gdańsk 2021 to prawdziwa gratka dla miłośników muzyki improwizowanej. Znakomity jazzowy saksofonista Maciej Sikała i główny organista Bazyliki Mariackiej prof. Bogusław Grabowski, którzy szeroką paletą muzycznych barw wypełnią wnętrze świątyni, to gwarancja niezapomnianych przeżyć artystycznych.

Serdecznie zapraszamy!

  • 2 lipca o godzinie 20:15  odbędzie się pierwszy koncert w ramach  44. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021   Wystąpią: Chór 441 Hz Anna Wilczewska – dyrygent Jing Luo – dyrygent Alicja Pałka – organy /Gdańsk/ Łukasz Truszczyński – organy /Gdańsk/ J.S. Bach (1685-1750) Toccata, Adagio & Fuga C-dur BWV 564 **** D.Buxtehude (1637 – 1707) In Dulci Julbilo (Bux WV 197) S. Bach (1685 – 1750) Toccata i fuga d-moll (BWV 565)   **** CHÓR „441 HZ” istnieje od 2006 roku. Na co dzień prowadzi aktywną działalność koncertową, prezentując przede wszystkim repertuar muzyki najnowszej. Realizując premierowe wykonania kompozycji współczesnych, często przekracza granice estetyczne, do których przyzwyczajeni są słuchacze muzyki wokalnej. Wychodząc poza muzyczną strefę komfortu otwiera się na eksperymenty z różnorodnymi technikami wokalnymi, wraca do natury głosu i nierzadko oddala się od tradycyjnego śpiewu techniką bel canto. Nieustanne poszukiwania pozamuzycznych inspiracji zaowocowały wieloma interdyscyplinarnymi projektami artystycznymi (m.in. z Neue Vocalsolisten Stuttgart, Svenem Helbigiem, Michałem Jacaszkiem czy Teatrem Dramatycznym w Białymstoku), w których kultura ludowa czy teatr łączą się w spójną całość z muzyką. „441 Hz” jest laureatem nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach chóralnych, m.in. Grand Prix XII Międzynarodowego Festiwalu Mundus Cantat w Sopocie, Międzynarodowego Festiwalu „Slovakia Cantat” w Bratysławie (2016), 46. Ogólnopolskiego Festiwalu „Legnica Cantat” (2015), XIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Barczewie czy III Międzynarodowego Festiwalu Muzyki im. Józefa Świdra w Cieszynie (2017). W 2018 roku chór został finalistą jednego z najbardziej prestiżowych muzycznych festiwali świata: Llangollen International Musical Eisteddfod w walijskim Llangollen. „Herce” zostały tam uznane za jeden z czterech najlepszych chórów świata, obok zespołów z RPA, Walii i Singapuru. Chór Kameralny 441 Hz nagrał dotychczas trzy płyty z muzyką chóralną: Serioso-Giocoso (2011), gdzie zaprezentowane zostały współczesne kompozycje a cappella wykonane w ramach części artystycznej przewodu doktorskiego Anny Wilczewskiej,  Modern Choral Masterpieces (2014) z utworami chóralnymi XX i XXI wieku charakteryzującymi się nowatorskim językiem muzyczny, oraz Song of the North (2017) prezentującą aranżacje pieśni Północy, które zainteresują nie tylko każdego fana skandynawskiego folkloru, ale również słuchaczy otwartych na poznawanie możliwości ludzkiego głosu. Dyrygentką zespołu jest ANNA WILCZEWSKA, pracownik Akademii Muzycznej w Gdańsku na stanowisku adiunkta, dwukrotna laureatka nagród na Ogólnopolskich Konkursach Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2006, 2008), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2008), nagrodzona Sopocką Muzą dla Młodych Twórców (2011), medalem honorowym „Zasłużony dla kultury polskiej” (2014), Nagrodą Miasta Gdańska Dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2018), wyróżniona Nagrodą specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego (2018).       JING LUO jest absolwentką dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Pochodzi z Chin, gdzie już w wieku sześciu lat rozpoczęła swoją przygodę z muzyką. Jest autorką kilku artykułów naukowych i ma na koncie współpracę z chórami tak polskimi, jak i chińskimi. Jako dyrygentka stara się przedstawiać chińską muzykę europejskim słuchaczom. Oprócz roli dyrygentki, wykonuje także partie sopranowe w chórze, a w wolnym czasie jest stałą bywalczynią koncertów i wykładów muzycznych. Z chórem 441 Hz współpracuje dopiero od roku, ale, jak sama mówi, nie potrafi już wyobrazić sobie bez niego życia.       ALICJA PAŁKA urodziła się 6 czerwca 1994 roku w Katowicach. Organistka oraz pianistka. Absolwentka studiów licencjackich i magisterskich na kierunku Instrumentalistyka w specjalności Pedagogika Instrumentalna-Fortepian w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. dr hab. Andrzeja Artykiewicza oraz dr Macieja Gańskiego. Jest również tegoroczną dyplomantką studiów magisterskich na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej w specjalności Muzyka Kościelna w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów st. wykł. mgr Ewy Rytel oraz w klasie improwizacji prof. zw. dr hab. Bogusława Grabowskiego. Jest nauczycielem gry na fortepianie w Sopockiej Szkole Muzycznej I stopnia im. Stanisława Moniuszki.     ŁUKASZ TRUSZCZYŃSKI – organista, muzyk kościelny, pianista. Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. A. Krzanowskiego w rodzinnej Mławie. W 2017 roku ukończył studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym w klasie fortepianu prof. dra hab. Andrzeja Artykiewicza oraz dra Macieja Gańskiego. Od 2017 roku pracuje jako nauczyciel fortepianu i akompaniator w Szkole Muzycznej I st. w Przasnyszu. Od 2018 roku kontynuuje naukę w Akademii Muzycznej w Gdańsku na kierunku Muzyka Kościelna, gdzie grę organową kształci:  w zakresie wykonawstwa literatury organowej u as. mgr Ewy Rytel, w zakresie gry liturgicznej u prof. dra hab. Bogusława Grabowskiego.

    ...
  • 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021   9 lipca 2021 (piątek) godz. 20:15 Wystąpią: Patryk Dopke – organy /Gdańsk/   Program: Dietrich Buxtehude (1653 – 1706) Preludium, fuga et Ciaccona C – dur, BuxWV 137 Partita chorałowa Nimm von uns, Herr du treuer Gott, BuxWV 207 Versus 1, 2, 3, 4 Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Preludium et Fuga C – dur, BWV 545 Chorał z kantaty Jesus bleibet meine Freude, BWV 147 Wilhelm Friedemann Bach (1710 – 1784) Fuga f – moll. Robert Schumann (1810 – 1856) z cyklu Sześciu fug na temat B – A – C – H, op. 60: fuga 2, fuga 5 Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Toccata et Fuga d – moll, BWV 565   PATRYK DOPKE – organista, muzyk kościelny młodego pokolenia. Edukację muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w rodzinnym Wejherowie. Studia muzyczne odbył w Gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki na kierunku Muzyka Kościelna, gdzie grę organową kształcił: w zakresie gry liturgicznej i improwizacji u prof.Bogusława Grabowskiego, w zakresie wykonawstwa literatury organowej u dra hab. Andrzeja Szadejko. Poza tym brał udział w kursach interpretacji, prowadzonych przez Lorenzo Ghiemli, Haralda Vogla oraz Pamelę Ruiter-Feenstra. Artysta rozmiłowany jest w chorale gregoriańskim. Interesuje się również jego recepcją na polu tradycji łacińskiej, jak i przeobrażonej na skutek reformacji nowej jego formy – chorału protestanckiego, oraz jego zastosowania w literaturze organowej. Od 2016 roku Patryk Dopke jest drugim organistą Bazyliki Wniebowzięcia N.M.P. w Gdańsku.

    ...
  • 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021   16 lipca 2021 (piątek), godz. 20:15 Wystąpią: Krzysztof Urbaniak – organy /Łódź/ Program: Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata, adagio i fuga C-dur BWV 564 Georg Böhm (1661-1733) Partita Freu dich sehr, o meine Seele (wybór wariacji) Johann Adam Reincken (1643-1722) Toccata in G Krzysztof Urbaniak (1984) Improwizacja Dieterich Buxtehude (1637-1707) Toccata in F BuxWV 157 Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731 Toccata in C BWV 566a   KRZYSZTOF URBANIAK jest absolwentem uczelni muzycznych w Warszawie i Stuttgarcie w klasach organów i klawesynu Józefa Serafina, Leszka Kędrackiego, Ludgera Lohmanna i Jörga Halubka. Zdobył pierwsze nagrody na międzynarodowych konkursach organowych im. Arpa Schnitgera w Bremie (2010) oraz im. Willema Hermannsa w Pistoi (2009), ponadto drugie nagrody na konkursach organowych im. Franza Schmidta w Kitzbühel (2006) oraz im. Petra Ebena  w Opavie (2004). Kierownik Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w której pracuje na stanowisku profesora. Pracownik Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. Juror wielu konkursów organowych (m.in. Internationaler Gottfried-Silbermann-Wettbewerb – 2017, International Schnitger Organ Competition – 2015 i 2019). Ma na swoim koncie publikacje kilku solowych płyt CD. Od 2017 roku jest kuratorem obojga organów Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. W latach 2013-2016 pełnił funkcję rzeczoznawcy do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Od 2021 roku pełni tę funkcję przy Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportku Rzeczpospolitej Polskiej. Jest ponadto dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku, Międzynarodowych Dni Muzyki Organowej w Olkuszu oraz kuratorem organów Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

    ...
  • 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021   23 lipca 2021 (piątek), godz. 20:15 Wystąpi: Andrzej Szadejko – organy /Gdańsk/ Program: Tabulatura Gdańska (1591) Phantasia Primi Toni Dulcis memoria et suavis recordatio Paul Siefert (1586- 1666) Paduana Andreas Schade (1674 – 17??) Passacaglia in d Pastorale in F Theophil Andreas Volckmar (1686-1768) Sonata I [in F] a due Clav: et Pedale Allegro.Adagio.Andante.Adagio.Andante.Adagio. Andante.Adagio – Allegro Daniel Magnus Gronau (1699?-1747) Partita chorałowa: Komm Gott Schöpffer, Heiliger Geist (4 wersety) Chorale in doppio Contrapunto. – Var:[iatione] Prima. Allegro. Con Cimbali. – [Variatione] Seconda, â due Claviature coppulate, e senza Pedale. Andante. – 19. [Variatione] Terza â 2 Clav:[iature] con Ped:[ale]. Vivace. – 20. [Variatione] Quarta. Friedrich Christian Samuel Mohrheim (1719-1780) Preludium chorałowe Jesu, der Du meine Seele a 2 Clav. et Ped. Wilhelm Friedrich Markull (1816-1887) Fest=Praeludium. Mit Starker Stimmen. Lebendig. PL-GD Ms 4184 Friedrich Gottlieb Carl Leube (1779-1837) Fuga IV in d Fuga I in g Wilhelm Friedrich Markull (1816-1887)   Nachspiel C-dur op. 65 nr 1   ANDRZEJ SZADEJKO, kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie i i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei/Szwajcaria. Uczestniczył w 30 mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Finalista i laureat wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą. Profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku. Profesor wizytujący uczelni w Niemczech, Finlandii i USA. Laureat i stypendysta wielu instytucji polskich i zagranicznych. Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce,  Europie, a także w USA jako solista, kameralista i dyrygent. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. Ekspert w dziedzinie historycznego budownictwa organowego. Jest konsultantem, bądź sprawuje nadzór nad wieloma projektami organowymi w Polsce, a także na Litwie i w Belgii. Założyciel i szef zespołu Goldberg Baroque Ensemble, z którym nagrywa premierowe wykonania kantat kompozytorów z Pomorza. Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 25 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich i niemieckich wielokrotnie nominowanych do nagrody FRYDERYK oraz OPUS KLASSIK. Obecnie jest szefem artystycznym serii MUSICA BALTICA i GDAŃSK ORGAN LANDSCAPE w renomowanej wytwórni niemieckiej MDG. Autor wydawnictw monograficznych, a także opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich  i zagranicznych. Autor audycji „Organy Nieograne” w Programie Drugim Polskiego Radia. Organizator i autor wielu formatów artystycznych i festiwali w Gdańsku i Warszawie: Festiwal ORGANy PLUS+®, cykl Koncerty dla Gdańszczan, happeningi dla dzieci Popiszczmy Razem, konkurs plastyczny „…i zagrały organy”, Pomerania 2008 – międzynarodowe spotkania budowniczych organów, GdO Tagung 2018 – Międzynarodowy Zlot Miłośników Organów, festiwal „Moniuszko w Kościołach Warszawy”.  

    ...
  • 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021   30 lipca (piątek), godz. 20:15 Wystąpi: Jennifer Pascual – organy /USA/ Program: Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Pièce d’Orgue, BWV 572 From Orgelbüchlein: O Mensch, bewein dein Sünde gross, BWV 622 In dir ist Freude, BWV 615 Gdańsk Tablature (1591) Phantasia Octavi Toni Feliks Nowowiejski (1877-1946) Preludium na temat Kyrie z Mszy XI (Orbis factor) Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) Elegja, Op. 4 Naji Hakim (b. 1955) Mariales Incantation Pastorale Antienne Hymne Danse Marcel Dupré (1886-1971) Ave Maris Stella, from Fifteen Pieces for Organ, Op. 18 When the Salutation Gabriel had Spoken Jesus tender Mother, Make Thy Supplication   So now as we Journey, aid our weak endeavor, Amen. Rollin Smith (b. 1942) Variations on Serdeczna Matko Mc Neil Robinson III (1943-2015) Promenade Paul Creston (1906-1985) Suite, Op. 70 I. Prelude Fanny Hensel-Mendelssohn (1805-1847) Preludium arr. Elke Mascha Blankenburg  

    ...
  • 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021 6 sierpnia 2021 (piątek), godz. 20:15 Wystąpi: Tubicinatores Gedanenses Ewa Rytel – organy /Gdańsk/ Program: Cuius Schmidtlein Phantasia quinti toni Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) Balletto del granduca Fantasia chromatica. Ferenc Liszt (1811-1886) Salve Regina Ave Maria von Arcadelt Georgi Muschel (1909-1989) Toccata   ****** G.Fantini (1600-1675) L’Imperiale Anonymus Jasna Góra XVI wiek – Intrada Anonymus Tabulatura vietoris saeculi XVII wiek Nr 313 Nr 317 Nr 319 Z cleho srdcze sweho Nr 320 Rano stawagice welicy y maly Anonymus Fanfary wg. marszów weselnych z Wielkopolski z XVIII wieku J. van Eyck (1590-1657) Der Fluyten Lust-Hof:“Questa dolce Sirena” oprac.Paweł Hulisz N.Herman (1500-1561) Gdańska Tabulatura Lobt Gott, ihr Christen alle gleich, oprac.Paweł Hulisz Anonymus /Gdańska Tabulatura Surrexit Christus hodie, oprac.Paweł Hulisz E.Miszk/P.Hulisz (1990-, 1975-) Songs of Trumpets: I Song of Compagney II Principale Solo Song A.D.Philidor (1726-1975) Canon Du Carrousel J.E Altenburg (1734-1801) Morgensegen K.Werner (1618-1650) Pieśń Weselna z XVII   EWA RYTEL – pianistka i organistka. Ukończyła studia na Wydziale Instrumentalnym w klasie fortepianu prof. Andrzeja Artykiewicza oraz w klasie organów prof. Bogusława Grabowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W drodze konkursu pianistycznego w 1990 otrzymała roczne stypendium  artystyczne przyznane przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Brała udział w organowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez m. in. H. Vogla, D. Rotha, A. Schoofa oraz kursach pianistycznych prowadzonych przez A. Jasińskiego, A. Tatarskiego, J. Marchwińskiego. Koncertuje jako solistka i kameralistka. Dotychczas nagrała 11 płyt CD z muzyką romantyczną dla wydawnictwa fonograficznego Acte Prealable,które promuje muzykę nieznaną. Krążki CD były premierami światowymi. Ewa Rytel od 2005 roku pracuje w gdańskiej Akademii Muzycznej jako nauczyciel gry na organach i fortepianie oraz akompaniator.     Tubicinatores Gedanenses ,,Kto oddaje się muzyce, zyskuje jakby dar niebiański, gdyż bierze ona swój początek z nieba. O ile bowiem w czasach ostatecznych wszystkie sztuki musiałyby jednak przeminąć, na wieczność ostanie wszelako muzyka, jako że wszyscy anieli sami są muzykami…” Cytat z załącznika do statutu cechu muzyków zatwierdzonego przez Radę Miasta Gdańska w 1628 r.   Muzyka dawna, w szczególności barokowa, budzi w słuchaczach ogromny podziw, a  instrumentalistom i muzykologom spędza sen z powiek, gdyż jej wykonywanie do łatwej sztuki nie należy.  Jednak chętnie i coraz częściej sięgamy do tej muzyki, próbując przezwyciężyć wszystkie niewiadome. Swój renesans przeżywają dziś rekonstrukcje dawnych instrumentów, między innymi trąbki naturalne. Wykorzystywanie kopii instrumentów z epoki jest powrotem do źródeł i próbą odnalezienia brzmienia zbliżonego do wzoru, jakim były zespoły tamtych czasów. Bogate zbiory muzyczne XVII i XVIII wiecznego Gdańska pozwalają na podjęcie próby kontynuacji wspaniałej tradycji wykonawczej. Najwcześniejsze wiadomości o muzykach w Gdańsku wiążą się z Dworem Artusa. Regulamin z 1421 roku informuje dokładnie, że było ich czterech. Jedną parę stanowili Pfeiffer (piszczkowie), a drugą Trompeter (trębacze) Oprócz piszczków miejskich istnieli w Gdańsku również Turmpfeifer (piszczkowie wieżowi), byli to zaprzysiężeni strażnicy miejscy zrzeszeni w cechu o nazwie Turmpfeiferdienst (urząd piszczków miejskich). Grali oni na wieżach kościoła NMP i św. Katarzyny. W końcu XVI wieku doszedł trzeci grający na wieży kościoła św. Jana. Ich obowiązkiem było ostrzeganie, witanie fanfarami dostojnych gości i ogłaszanie godzin zamknięcia bram miasta. Piszczkowie na wieży kościoła św.Katarzyny, co pół godziny grali krótkie hejnały, co godzinę dłuższą melodię (prawdopodobnie pieśni religijne). Ponadto w pogodne dni niedzielne i święta mieli przygrywać na wieży kościoła:                ,,Turmpfeifer […] powinni także, jak we właściwym mieście się to robi, gdy jest pora jedzenia, w dni świąteczne i przy dobrej pogodzie w niedzielę na kilka głosów na wieży jeden lub dwa kawałki odtrąbić.”  Ich proste sygnały (Turmblasen) przekształciły się szybko w bardziej kunsztowną muzykę (Turmmusik). Na początku XVI wieku spotykamy pierwszą informację o przyjęciu na miejską służbę czterech muzyków występujących dotychczas w Dworze Artusa. Muzycy ci, o znanych nam nazwiskach (Henryk Hyl, Wolfgang Bottener, Hans Hyrssacker, Adam Koning), byli specjalnie wynagradzani i nosili liberie. Zadaniem ich było spełnianie funkcji heroldów i towarzyszenie poselstwom, a także odtrąbianie edyktów i postanowień Rady Miejskiej. Uczestniczyli oni również, jako Feldtrompetern (trębacze polowi) w wyprawach wojennych. Ponadto od połowy XVI wieku obowiązywał ich udział w nabożeństwach w kościele NMP oraz gra na wieży ratuszowej dwa razy dziennie z wyjątkiem piątku, od wiosny do św. Marcina (11.11). Od połowy XVI wieku poza graniem na wieży strażnicy sprawowali muzyczną służbę na chórze kościelnym:  ,,… w niedziele i święta z instrumentami w usługiwaniu na chórze kościelnym powinni pomóc, przynajmniej dwóm głosom: dyskantowi i basowi, dzięki czemu głosy w chórze mocniej mogą być zaznaczone…” Tubicinatores Gedanenses to zespół składający się z muzyków grających na kopiach instrumentów historycznych. Są to cztery trąbki i kotły.  Postanowiliśmy swoją działalnością przybliżyć potencjalnym odbiorcom wspaniałą gdańską tradycję muzyczną Turmmusik, czyli koncertowanie z wież. Wszyscy znamy legendę o dzielnym sygnaliście z królewskiego miasta Krakowa, który poświęcił życie ostrzegając mieszkańców przed niebezpieczeństwem. Trębacze gdańscy poszli o krok dalej, oprócz sygnałów pełniących czysto służebną rolę w Grodzie nad Motławą, zaczęli wygrywać bardziej skomplikowane utwory zwane potocznie Turmmusik. Tradycja ta narodziła się już w XV wieku i przetrwała do początku XX wieku. Zespół trąbek historycznych i perkusji jest ansamblem niezwykle rzadko spotykanym w obecnych czasach. Dawniej pojawiał się dość często na dworach władców, podczas zgiełku bitewnego czy na wieżach kościelnych i ratuszowych zamożnych miast. Tubicinatores Gedanenses to jedyna systematycznie działająca grupa muzyczna tego typu w Polsce. Kontynuując tradycję Turmmusik (koncertowanie z wież), grając podczas rekonstrukcji bitewnych (Feld-trompetter) oraz w czasie uroczystości miejskich (m.in. Jarmark Św. Dominika w Gdańsku), zespół przybliża historię, podkreśla niezwykłą wagę i użyteczność korpusów trębaczy. Jednocześnie muzycy, korzystając ze współczesnych środków wykonawczych i kompozytorskich, pokazują ponadczasowość tego rodzaju formacji.

    ...
  • 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021 13 sierpnia 2021 (piątek), godz. 20:15   Wystąpią: Agnieszka Tarnawska – organy /Poznań/   Program: Dietrich Buxtehude (ca.1637-1707) Präludium in e BuxWV 142 Franz Tunder (1614 – 1667) Komm, Heiliger Geist, Herre Gott Gottlieb Muffat (1690-1770) Toccata i Capriccio in g, Ricercer in g Paul Hindemith (1895-1963) I Sonata na organy J.S. Bach (1685-1750) Toccata E-dur BWV 566   AGNIESZKA TARNAWSKA – absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie klawesynu prof. Marii Banaszkiewicz-Bryły oraz organów prof. Sławomira Kamińskiego, doktor sztuk muzycznych. W 2013 roku ukończyła studia Master of Music w Lubece w klasie organów Arvida Gasta, następnie w 2016 solistyczne studia Konzertexamen pod kierunkiem Wolfganga Zerera w Hamburgu (dyplomy z wyróżnieniem). Laureatka licznych konkursów organowych: IV Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2010, II nagroda), XVIII Międzynarodowego Konkursu Organowego im. L. Janáčka w Brnie (2012, II nagroda), VIII Międzynarodowego Konkursu Organowego w Korschenbroich (2013, II nagroda). W maju 2017 roku zdobyła I nagrodę na XV Międzynarodowym Konkursie Organowym Césara Francka w Haarlem. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (DAAD).        

    ...
  • 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021   15 sierpnia 2021 (piątek), godz. 20:30 – Święto Odpustowe Wniebowzięcia NMP   Wystąpią: Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, dyr. Jan Łukaszewski Bogusław Grabowski – organy   Program: Bogusław Grabowski (ur. 1955) Improwizacja  organowa I Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) Salve mater, matris Jesu Beati, qui eligunt Joseph virgo Maria Bogusław Grabowski (ur. 1955) Improwizacja  organowa II Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) Veni, o mater terrae mater semper alma Ave carmina milia Bogusław Grabowski (ur. 1955) Improwizacja  organowa III Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) Totus tuus, op. 60 POLSKI CHÓR KAMERALNY Schola Cantorum Gedanensis jest wybitnym, profesjonalnym zespołem chóralnym dysponującym niepowtarzalną barwą, najwyższymi umiejętnościami technicznymi oraz niespotykanie szerokim repertuarem. Sława chóru, który sięga wyżyn estetycznych, dotarła nie tylko do najważniejszych sal koncertowych w Polsce, ale także do wielu znaczących ośrodków muzycznych w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji. Zespół dokonał blisko 700 prawykonań, wśród których były dzieła Henryka Mikołaj Góreckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Pendereckiego. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Juliusz Łuciuk, Andrzej Koszewski, Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski, a także kompozytorzy zagraniczni. Zespół cieszy się od lat opinią wszechstronnego chóru o unikatowej barwie głosów, co otworzyło zespołowi możliwość współpracy z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra oraz z tak wybitnymi dyrygentami chóralnymi, jak: Eric Ericson, Uwe Gronostay czy Stephen Layton. W dorobku fonograficznym zespołu znajduje się ponad 80 płyt, z których 22 były nominowane do prestiżowej nagrody fonograficznej Fryderyk z czego 5 razy ją zdobyły. Od roku 2006 Zespół jest producentem Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, w którym także bierze udział jako sceniczny wykonawca. W roku 2013 Polski Chór Kameralny, pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, z towarzyszeniem szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita dokonał pierwszego nagrania 55 zachowanych motetów gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera (1574–1627). Dwupłytowy album z tymi nagraniami ukazał się w 2018 roku w wydawnictwie Naxos.   JAN ŁUKASZEWSKI jest znakomitym dyrygentem, cenionym pedagogiem oraz wybitnym organizatorem życia muzycznego. Od roku 1983 prowadzi Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, z którym dokonał blisko 700 prawykonań, nagrał kilkaset audycji radiowych i telewizyjnych oraz ponad 80 płyt, które były 22 razy nominowane, a pięciokrotnie nagrodzone Fryderykiem oraz dwukrotnie wyróżnione Orphée D’or – nagrodą Academie du Disque Lyrique. Dyrygował kilkoma tysiącami koncertów w Polsce, a także w niemal we wszystkich krajach Europy, USA, Kanadzie, Chinach i Japonii. Jest uznanym jurorem w konkursach muzycznych w Polsce, a także w Japonii, Walii, na Litwie, we Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Francji oraz Niemczech. Jest jurorem a jednocześnie dyrygentem prawykonań utworów chóralnych nagrodzonych w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova. Jan Łukaszewski jest profesorem sztuk muzycznych, otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2018), nagrodę Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2020). W roku 2021, decyzją Rady Akademii Fonograficznej, „za wybitne osiągnięcia artystyczne” Jan Łukaszewski został uhonorowany Złotym Fryderykiem. Janowi Łukaszewskiemu dedykowali swoje utwory najwybitniejsi współcześni polscy kompozytorzy, m.in. Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Edward Pałłasz, Paweł Łukaszewski, Andrzej Koszewski, Krzesimir Dębski, Juliusz Łuciuk. Pod Jego dyrekcją śpiewały m.in. Julia Leżniewa, Simone Kermes i Emma Kirkby. Pod Jego batutą grały Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra. W 2013 roku Jan Łukaszewski dokonał wraz z Polskim Chórem Kameralnym pierwszego nagrania kompletu utworów Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella, a przy współpracy ze szwajcarskim zespołem instrumentów dawnych Musica Fiorita pionierskiego nagrania zachowanego kompletu 55 motetów Andreasa Hakenbergera.   BOGUSŁAW GRABOWSKI urodził się w 1955 roku w Sopocie. Organista,  kompozytor,  Profesor zwyczajny Akademii Muzycznej w Gdańsku, na której wykłada m. in. grę na organach, harmonię praktyczną, akompaniament liturgiczny, improwizację organową, a także budowę organów z akustyką muzyczną. Założyciel i wieloletni kierownik Katedry Muzyki Kościelnej Gdańskiej Akademii Muzycznej.  Wykłada także na innych uczelniach o profilu teologicznym. Jest specjalistą w dziedzinie projektowania, budowy i konserwacji organów. Współpracuje z wieloma firmami organmistrzowskimi w zakresie doradztwa i ekspertyz. Według autorskich projektów powstały m.in. instrument Katedry Muzyki Kościelnej (Akademii Muzycznej w Gdańsku), Instrument Sanktuarium Miłosierdzia  Bożego w Gdańsku. Od 1985 Główny Organista Konkatedralnej Bazyliki Mariackiej w Gdańsku a wcześniej członek w komitetu budowy organów w tej świątyni (podczas odbioru technicznego instrumentu przewodniczący polskiej strony w ramach międzynarodowej komisji zatwierdzającej wykonanie instrumentu). Animator życia muzycznego w Gdańsku i na Pomorzu, gdzie zorganizował ponad 1000 koncertów w ramach międzynarodowych festiwali i cykli koncertów (m.in. Mariackie Wieczory Organowe, Muzyka w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku). Dyrektor odbywającego się rokrocznie w Gdańskiej Bazylice Mariackiej, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej. Koncertuje w Polsce niemal we wszystkich ważniejszych ośrodkach oraz w Niemczech, Anglii, Danii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, USA, również na Ukrainie, Białorusi, Łotwie i w Rosji. Nagrał kilkanaście płyt m in. z muzyką organową /Polska Niemcy, USA/, a także z własnymi kompozycjami z udziałem chórów i orkiestry symfonicznej oraz improwizacjami.            

    ...
  • 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021 20 sierpnia 2021 (piątek), godz. 20:15 Wystąpi: Julian Gembalski – organy /Katowice/ Program: Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fantasia „Komm, Heiliger Geist, Herre Gott“ BWV 651 Fantasia C-dur (niedokończona) – z improwizacją, BWV 573 Album Sapieżyńskie Wileńska Tabulatura Organowa z XVII wieku Ricercar XIII Ricercar XIV Julian Gembalski (*1950) Fantazja choralowa na temat pieśni maryjnej (improwizacja) Jean-Francois Dandrieu (1684-1740) Offertoie pour le Jour de Paques Julian Gembalski (*1950) Sonata da chiesa a tre movimenti (improwizacja)   JULIAN GEMBALSKI (1950) – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył klasę organów Henryka Klaji oraz Wydział Kompozycji i Teorii. Dalsze studia odbywał w Belgii i Francji (Flor Peeters, André Isoir, Michel Chapuis, Jean Saint-Arroman). Występował z koncertami w Europie i USA, nagrał  ponad 50 płyt. Obok działalności artystycznej jako organista i pianista oraz kompozytorskiej zajmuje się pracą naukową i dydaktyką. Autor licznych publikacji z zakresu historii i konserwacji organów oraz problematyki improwizacji i praktyki wykonawczej. Laureat konkursów improwizacji fortepianowej i organowej w Gdańsku, Nowej Rudzie i Weimarze oraz licznych nagród (m.in. nagroda im. Korfantego, im. Ligonia,  nagroda „Lux ex Silesia”. Odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem „Pro Ecclesia et Pontifice”. Profesor Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie do 2020 roku pełnił funkcję Kierownika Katedry Organów i Muzyki Kościelnej. W latach 1996-2002 był Rektorem swej uczelni. Jest założycielem pierwszego w Europie środkowej muzeum organów. Od wielu lat Archidiecezjalny Wizytator organów i organistów.  

    ...
  • 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2021 27 sierpnia 2021 (piątek), godz. 20:15 Wystąpią: Maciej Sikała – saksofon Bogusław Grabowski – organy /Gdańsk/ Program: Ralph Vaughan Williams /1872-1958/ Greensleeves fragmenty  w aranżacji na saksofon i organy wraz z improwizacjami Improwizacje na saksofon i organy in G Anna Buczek /*1955/ Ave Maria /Vocalise/ w aranżacji na saksofon i organy wraz z improwizacjami J. S. Bach Toccata i fuga d-moll BWV565 Maciej Sikała /*1961/ Tryptyk na saksofon i organy część I część II część III Improwizacje na saksofon i organy in F   Bogusław Grabowski (organy) i Maciej Sikała (saksofon) rozpoczęli współpracę w 2007 roku próbami, podczas których powstawał repertuar duetu. Niedługo potem zaczęli koncertować, spotykając się z bardzo pozytywnymi recenzjami ze strony słuchaczy. Wielokrotnie zapytywani o nagrania prezentowanej muzyki, zdecydowali się na nagranie płyty. Pierwsza The Colours of Space została nagrana w 2009 r. Duet składa się z dwóch instrumentów bardzo od siebie odległych brzmieniem i codziennym zastosowaniem. Samo połączenie organów kościelnych i saksofonu jest rzadkością, a wręcz precedensem w muzyce. Jednak w takim znakomitym wydaniu ten zestaw nie tylko nie razi, ale wręcz brzmi fantastycznie! Co więcej – artyści wspólnie i jednocześnie improwizują, co również jest rzeczą niezwykłą. Dlatego każdy ich koncert – a zagrali ich już setki – jest jedyny i niepowtarzalny. Bez względu na to gdzie i dla kogo grają, ich muzyka zawsze przyjmowana jest z ogromnym entuzjazmem, a często nawet wzruszeniem. Jest to ten rodzaj twórczości, który łączy a nie dzieli, jest ponadczasowy, ponadkulturowy, ponadwyznaniowy – uniwersalny w najlepszym tego słowa znaczeniu. Koneserzy odnajdą w tej muzyce świetny warsztat i kunszt. Esteci zachwycą się pięknem melodii i niespotykaną harmonią. Ludzie wierzący usłyszą modlitwę. Mater Sanctissima jest drugą płytą, w całości poświęconą tematyce Maryjnej. I, podobnie jak pierwsza, w całości została nagrana w Bazylice Mariackiej w Gdańsku.   MACIEJ SIKAŁA ur. w 1961 r. w Gdańsku. Muzyk jazzowy, saksofonista, kompozytor i wykładowca klasy saksofonu na kierunku jazzowym w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Współpracował koncertując lub nagrywając z czołówką polskiej sceny jazzowej m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Wojtasikiem,  Jarosławem Śmietaną, Leszkiem Kułakowskim, Wojciechem Karolakiem oraz z muzykami z zagranicy: Lester Bowie, David Liebman, Ronnie Burrage, Billy Harper, Wayne Dockerey, John Betsch, Kenny Wheeler, Eddie Henderson, Tim Haggans, David Kikoski. Nagrał ponad 50 płyt w tym pięć autorskich, z których dwie były nominowane do nagrody “Fryderyki”. Od kilku lat prowadzi zajęcia na warsztatach jazzowych w Pułtusku i Nysie. Koncertował w krajach takich jak: Niemcy, Rosja, Bułgaria, Czechy, Słowacja, Słowenia, Białoruś, Litwa, Francja, Włochy, Szwecja, Mołdawia, Rumunia, Kanada, Izrael, Austria, Ukraina, Belgia, Indie, Anglia. W ankiecie ,,Jazz Top” magazynu Jazz Forum zajmuje obecnie (oraz w latach 1995-2005, 2010, 2012-2014) pierwsze miejsce w kategorii saksofonu tenorowego.   BOGUSŁAW GRABOWSKI urodził się w 1955 roku w Sopocie. Organista,  kompozytor,  Profesor zwyczajny Akademii Muzycznej w Gdańsku na której  wykłada m. in. grę na organach, harmonię praktyczną, akompaniament liturgiczny, improwizację organową, a także budowę organów z akustyką muzyczną. Założyciel i wieloletni kierownik Katedry Muzyki Kościelnej Gdańskiej Akademii Muzycznej.  Wykłada także na innych uczelniach o profilu teologicznym. Jest specjalistą w dziedzinie projektowania, budowy i konserwacji organów. Współpracuje z wieloma firmami organmistrzowskimi w zakresie doradztwa i ekspertyz. Według autorskich projektów powstały m.in. instrument Katedry Muzyki Kościelnej (Akademii Muzycznej w Gdańsku), Instrument Sanktuarium Miłosierdzia  Bożego w Gdańsku. Od 1985 Główny Organista Konkatedralnej Bazyliki Mariackiej w Gdańsku a wcześniej  członek w komitetu budowy organów w tej świątyni. (Podczas odbioru technicznego instrumentu przewodniczący polskiej strony w ramach międzynarodowej komisji zatwierdzającej wykonanie instrumentu). Animator życia muzycznego w Gdańsku i na Pomorzu, gdzie zorganizował ponad 1000 koncertów w ramach międzynarodowych festiwali i cykli koncertów (m.in. Mariackie Wieczory Organowe, Muzyka w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku). Dyrektor odbywającego się rokrocznie w  Gdańskiej Bazylice Mariackiej, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej. Koncertuje w Polsce niemal we wszystkich ważniejszych ośrodkach oraz w Niemczech, Anglii, Danii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, USA, również na Ukrainie, Białorusi, Łotwie i w Rosji. Nagrał kilkanaście płyt m in. z muzyką organową /Polska Niemcy, USA/, a także z własnymi kompozycjami z udziałem chórów i orkiestry symfonicznej oraz improwizacjami.  

    ...

Bilety w cenie: 20/30 PLN do nabycia online oraz oraz w Bazylice na godzinę przed koncertem.
Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie internetowej www.festiwalorganowy.pl
oraz na oficjalnym fanpage’u pod adresem www.facebook.com/bazylikamariacka

Organizatorzy: Gdańskie Centrum Organowe, Fundacja NOVA ARTE,  Pro Basilica Gedanensis, Bazylika Mariacka w Gdańsku, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska